One person went to
the Mahatma began Kpucne, "for the beatification we leave home, it is not
necessary?" Mahatma said, "is not absolutely necessary. Without home Codeh
also can be liberating. Janaka example of the front. Home- Videh they called
being in household." After listening to sermons, he went a few days later
I went to a second person, the Mahatma.
He said, "What if the chef for the
beatification will drop you home?" Mahatma said, "would be good. If
not, then why our sage sage Home- left all wandering in the forests? And he
went one person. One day the two men met each other. the exchange of ideas.
beatification is projected your- then both spoke. MT-variation due to the
dispute in both. they both went to the same saint. asked, " chef, you have
to separate the two for the beatification - Why did a different thing?
"Lord said, I see the attitude of both the mood to leave the house was not
so Kiakphle while the other was. there are two ways of salvation salvation can
be obtained on Kkisi later. "
एक व्यक्ति किसी महात्मा के पास गया ।पूछने लगा,
" मोक्ष प्राप्ति के लिए हम घर छोड़ें, यह जरुरी तो
नहीं है?" महात्मा बोले, "बिल्कुल जरूरी
नहीं है। बिना घर छोडे़ भी मोक्ष प्राप्त किया जा सकता है। राजा जनक की मिसाल
सामने है। घर- गृहस्थी में रहकर भी वे विदेह कहलाए।" उपदेश सुनने के बाद वह
व्यक्ति चला गया I कुछ दिन बाद एक दूसरा व्यक्ति उसी महात्मा के
पास पहुंचा। बोला, "महाराज मोक्ष प्राप्ति के लिए घर छोड़
दूं तो कैसा रहेगा ?” महात्मा बोले,“अच्छा रहेगा ।
यदि ऐसा न होता तो हमारे ऋषि मुनि घर- बार छोड़कर जंगलों में क्यों भटकते ?
यह
सुनकर वह व्यक्ति भी चला गया। एक दिन दोनों व्यक्ति आपस में मिले। विचारों का
आदान- प्रदान हुआ।
मोक्ष प्राप्ति की बात चली तो दोनों ने अपनी- अपनी बात कही। मत-
भिन्नता के कारण दोनों में विवाद हो गया। वे दोनों उसी महात्मा के पास गए। पूछने
लगे,“महाराज, आपने हम दोनों को मोक्ष प्राप्ति के लिए अलग -
अलग बात क्यों कही ?”महात्मा बोले, मैंने तुम दोनों
की मनोवृति देखकर वैसा किया।पहले की मनोवृति घर छोड़ने की नहीं थी, जबकि
दूसरे की थी। मोक्ष प्राप्ति के मार्ग दोनों हैं ।किसी पर भी चलकर मोक्ष प्राप्त
किया जा सकता है।”
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